Wanneer je een aanhanger aanhaakt, heb je vast al de losbreekkabel gezien. Dat is een eenvoudig veiligheidsmechanisme voor het geval je aanhanger lost. De losbreekkabel is ook bekend als hulpkoppeling, breekkabel of veiligheidskabel. We overlopen hoe het systeem werkt en welke verschillen er bestaan. We gaan daarnaast dieper in op de regels in Nederland en België en geven je een kleine waarschuwing mee. Let’s get started.
Wat is een losbreekkabel?
De losbreekkabel is een systeem met 1 of 2 kabels of kettingen. Het is een extra verbinding tussen je dissel en je voertuig. In geval van een probleem dient de breekkabel als noodoplossing. Het is niet de bedoeling dat je deze kabel gebruikt om je trailer vooruit te trekken. Een losbreekkabel kopen is niet duur en je vindt ze gemakkelijk. Vroeger waren kettingen gebruikelijk, maar ondertussen zijn stalen kabels de populairste keuze.
Ongeremde aanhanger
Bij een ongeremde aanhanger zorgt de losbreekkabel ervoor dat je auto en de aanhanger verbonden blijven. Breekt je aanhanger los, dan gaat ie er ten minste niet vandoor. Als bestuurder kun je dan proberen gecontroleerd te vertragen om de schade te beperken. Eigenlijk is dit eerder een veiligheidskabel dan een losbreekkabel.
Geremde aanhanger
De losbreekkabel bij een geremde aanhanger werkt net iets anders. Het doel is niet de aanhanger bij het voertuig te houden. De breekkabel activeert de rem.
Wanneer de trailer losbreekt, blijven de oplooprem en de auto verbonden via de kabel. Zodra de
afstand tussen de twee toeneemt, trekt de breekkabel vanzelf aan de rem. Daarna breekt de kabel
door, zodat de aanhanger zelfstandig tot stilstand komt. Je kunt op dat moment ook veilig met je wagen remmen, zonder een stuurloze last aan je trekhaak.
Nederland vs. België
In Nederland en in België is een losbreekkabel verplicht. Vanzelfsprekend wanneer je denkt aan de gevaren van een losgebroken aanhangwagen. Ben je niet in orde? Dan kun je je natuurlijk aan een boete verwachten.
De wetgeving in Nederland en België verschilt. Niet verrassend, wel vervelend wanneer je de grens over moet. In Nederland zijn de regels strenger. Het grootste verschil zit ‘em in het verplichte hulpstuk en de bevestiging.
In België volstaat het wettelijk om de breekkabel om de trekhaak te doen.
In Nederland is een extra hulpstuk verplicht: een oog onderaan de trekhaak of erop. Als je trekhaak geen oog heeft, moet je er dus een hulpstuk op monteren. Op die manier kan de kabel niet wegglippen. In noodsituaties ben je dus zeker dat de kabel zijn werk doet.
Wettelijk gezien moet je de breekkabel aan het oog of het hulpstuk bevestigen, maar dat kan beter. Producenten van losbreekkabels raden aan de kabel in een lus door het oog en om de trekhaak te bevestigen. Op die manier komt een losgebroken aanhanger gecontroleerd tot stilstand.
Pro tip: in België is een hulpstuk of oog niet verplicht. Maar als je liever geen risico’s neemt, is dit
toch een slimme aankoop.
Opgelet voor imitatiekabels
Een losbreekkabel is een eenvoudig en goedkoop hulpstuk. Kan je weinig mis mee doen, toch? Think again. Imitatiekabels die niet aan de kwaliteitsnormen voldoen, blijken in praktijk gevaarlijk te zijn. Ze breken te snel en niet op de juiste manier. Dat zorgt ervoor dat je aanhanger niet vanzelf afremt. En dat wil je natuurlijk vermijden in een noodsituatie. Koop dus altijd een losbreekkabel van een betrouwbaar merk. Safety first!
Hook it up
Je begrijpt het al: een losbreekkabel is een onmisbaar accessoire voor je aanhanger. We hopen dat je nooit in de problemen komt. Maar als het toch misloopt, heb je met je breekkabel een goeie noodoplossing. In Nederland is een hulpstuk of een oog verplicht, maar ook in België doe je er je voordeel mee. Hook it up!